Podmiot wystawiający certyfikaty cyfrowe, potwierdzające własność klucza publicznego poprzez wskazanie podmiotu certyfikatu. Zadaniem Urzędów Certyfikacji (ang. Certificate Authority, CA) jest sprawdzenie tożsamości instytucji, która wnioskuje o wydanie certyfikatu. Urzędy certyfikacji są charakterystyczne dla wielu systemów infrastruktury klucza publicznego. Wydanie certyfikatu Wydany certyfikat
Read More
Podpis elektroniczny zyskał dużą popularność, ze względu na zalety związane z jego posiadaniem. Zastosowanie e-podpisu dostrzec można zarówno w placówkach administracji jak i także do zawierania różnego rodzaju umów i przy obrocie dokumentami księgowymi. Do zalet podpisu elektronicznego zaliczyć można oszczędność czasu
Read More
Podpis elektroniczny stanowi pewien zbiór danych potwierdzających tożsamość konkretnego użytkownika. Umożliwia m.in.: – wymianę i podpisywanie dokumentów – zawieranie umów przez Internet – podpisywanie ofert na aukcjach – znakowanie dokumentów elektronicznych przesyłanych do urzędów, banków, instytucji, klientów i kontrahentów Obecnie funkcjonują dwa
Read More
Coraz więcej osób poznaje korzyści z posługiwania się podpisem elektronicznym. Możliwość sprawniejszej komunikacji z urzędami, sądami oraz w relacjach biznesowych sprawia, że e-podpis z każdym dniem rośnie na popularności. Podpis elektroniczny weryfikowany jest za pomocą certyfikatu kwalifikowanego. Zostaje złożony za pomocą bezpiecznego
Read More
Zarówno podpis własnoręczny i podpis elektroniczny to równorzędne narzędzia prawne wywołujące skutki dla czynności prawnych. Stanowią również podstawę weryfikacji tożsamości, ale różnią się od siebie w kilku kwestiach. Bezpieczny podpis elektroniczny: – przyporządkowany jest wyłącznie do osoby składającej podpis, – umożliwia sporządzanie
Read More
Od 1 października 2018 roku sprawozdania finansowe sporządzić można wyłącznie elektronicznie oraz w strukturze logicznej określonej przez Ministra Finansów. Dokumenty powinny być także opatrzone podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym ePUAP. Obie te formy potwierdzania tożsamości przewidziane są także podczas wysyłania deklaracji i
Read More
Każdy wniosek czy dokument, składany elektronicznie do organów państwowych musi zostać podpisany, aby potwierdzić treść pisma. Do potwierdzenia formularzy wysyłanych za pośrednictwem Internetu użyć można profilu zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Jaka jest różnica między profilem zaufanym a podpisem kwalifikowanym? Zarówno pierwszy,
Read More
Kupując certyfikowany podpis elektroniczny możemy z niego korzystać przez pewien okres czasu zazwyczaj jest to rok lub dwa lata. Po upływie tego okresu, chcąc kontynuować posługiwanie się danym podpisem konieczne jest jego odnowienie. Odnowienie podpisu elektronicznego przedłuża okres jego ważności o rok
Read More
Bezpieczny podpis elektroniczny to alternatywa dla odręcznego podpisu. Zastosowanie tej formy weryfikacji ma na celu ułatwienie obrotu handlowego i cywilnoprawnego, a także kontakt z organami administracji publicznej. Stosowanie e-podpisu umożliwia potwierdzanie i uwierzytelnianie dokumentu w sposób zdalny, dzięki czemu nie wymaga od
Read More
Certyfikat kwalifikowany to certyfikat, który spełnia wymagania Ustawy o podpisie elektronicznym. Wydaje go podmiot, świadczący usługi certyfikacyjne. Za jego pomocą weryfikowany jest podpis elektroniczny składany przy pomocy bezpiecznego urządzenia do składania e-podpisów. Z tego względu kwalifikowany podpis elektroniczny nazywany jest bezpiecznym e-podpisem.
Read More