Podpis elektroniczny w praktyce
Korzystanie z e-podpisu z każdym dniem staje się coraz bardziej popularne. Możliwość przyspieszenia czasu realizacji wielu spraw zachęca przedsiębiorców oraz osoby fizyczne.
Jak w praktyce wygląda działanie podpisu elektronicznego?
Klient po podpisaniu umowy oraz uzyskaniu certyfikatu ma obowiązek odebrania e-podpisu w celu potwierdzenia prawidłowości danych. Nabywca otrzymuje narzędzia, które umożliwiają składanie podpisu elektronicznego.
– karta kryptograficzna z czytnikiem lub tokenem
– oprogramowanie, które umożliwia nawiązanie współpracy karty z komputerem poprzez czytnik lub token
Podpis zostaje użyty poprzez wydanie komputerowi polecenia złożenia podpisu elektronicznego. W praktyce związane jest to z tzw. obliczeniem skrótu podpisywanego dokumentu ściśle określonego dla konkretnego rodzaju dokumentu.
Kolejnym krokiem jest użycie oprogramowania dokonujące zaszyfrowania prywatnym kluczem podpisu.
Po dopełnieniu tych kroków dokument może zostać wysłany do adresata.