Praktyczne zastosowania e-podpisu
Aby, móc wymieniać dokumenty za pomocą technologii teleinformatycznych, konieczne jest posiadanie technologii służącej do identyfikacji podmiotów, czyli podpisu elektronicznego.
Podpis elektroniczny stał się odpowiednikiem tradycyjnego podpisu w środowisku cyfrowym i może być wykorzystywany do poświadczeń wielu dokumentów.
Warunkiem jest jednak, aby był to odpowiedni e-podpis. Składany podpis jest wiarygodnym odwzorowaniem w własnoręcznego podpisu, gdy jest on certyfikowany, czyli tzw. “bezpieczny podpis elektroniczny”.
Zastosowań elektronicznego podpisu kwalifikowanego jest wiele. Jednak jedne z tych najważniejszych i najpraktyczniejszych to:
- Postępowania administracyjne (podania i wnioski elektroniczne do urzędów)
- Faktury elektroniczne
- Postępowania przetargowe(aukcje elektroniczne)
- Składanie deklaracji finansowych do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej
- Płatności podatkowe przez internet
- Elektroniczne zgłoszenia do ZUS
Oczywiście z podpisu elektronicznego można korzystać również na wszelkie inne dozwolone sposoby.
Korzyścią jego posiadania jest przede wszystkim oszczędność czasu oraz pieniędzy.