Do czego służy e-podpis?
Podpis elektroniczny wprowadzany w życie został 6 lat temu, jednak jego duże rozpowszechnienie przypada na ubiegły rok. Zwiększenie zastosowania podpisu elektronicznego w dużej mierze spowodowane było obowiązkiem przy komunikowaniu się z ZUS.
Bezpieczny podpis kwalifikowany jest narzędziem uniwersalnym, więc może mieć zastosowanie w wielu elektronicznych formalnościach wymagających potwierdzenia tożsamości.
Certyfikat kwalifikowany służy aktualnie w Polsce między innymi do:
- Rozliczeń podatkowych w systemie e-Deklaracje.
- Komunikowaniu się z urzędami centralnymi i samorządowymi w całym kraju, także z GUS, PFRON, GIODO, GIIF, KRS.
- Tworzenia faktur elektronicznych.
- Udziału w zabezpieczonych aukcjach elektronicznych.
- Zabezpieczenia ważnych dokumentów firmowych.
- Potwierdzenia autorstwa dokumentów.
- Podpisywania umów o różnorodnym charakterze.
Ostatni podpunkt to prawdopodobnie naczelne zadanie, do jakiego służy podpis elektroniczny. Dzięki niemu, w znacznym stopniu można skrócić i ułatwić sobie kontakty z kontrahentami.
Wszelkiego rodzaju umowy, w których utrudniony jest kontakt bezpośredni poświadczone być mogą certyfikatem kwalifikowanym.